تکنولوژی های جدید در سیستم های صوتی

تکنولوژی های جدید در سیستم های صوتی

ابتدا برای اینکه سیستم صوتی را به خوبی بشناسیم،بهتراست دو واژه Audio و Sound را بررسی کنیم.هر چیزی را که در جهان اطراف ،Sound نامیده می شود. که در واقع انرژی آکوستیکیست Audio همانند موج های الکترونیکی است که با میتر می توان ان ها را مشاهده کرد و اما شنیده نمی شود .سیستم صوتی در اینجا همین تبدیل Sound به Audio  و Audio به Sound است.

برای این تبدیلات نیاز به یک مبدل داریم. مبدل ورودی یا  Input Transducer برای تبدیل Sound به Audio  میباشد که مهمترین آن میکروفون است . در برابر مبدل های خروجی ،Output Transducer ، مانند آمپلی فایرها و بلندگوها ، Audio را به Sound تبدیل می کنند. به طورکلی هر سیستم صوتی دارای 3 بخش ورودی، پردازش و خروجی است.

تاریخچه سیستم های صوتی (خانگی)

مسلما در طی دهه های اخیر سیستم های صوتی نیز تغییرات اساسی کرده است.قبل از ورود تلویزیون و اینترنت مردم از رادیو برای گوش دادن اخبار و سرگرمی استفاده می کردند.درجریان جنگ جهانی اول پیشرفت های تکنولوژیکی زیادی در زمینه تقویت و انتقال صدا رخ داد.اولین برنامه تجاری در سال 1920اغاز شد و رادیو را به اولین رسانه بزرگ در تمام جهان تبدیل کرد.که این برنامه تجاری انقلابی را برای به دست اوردن اطلاعات جدید در انسان به وجود اورد.

برای اولین بار یک برنامه رادیویی H.G. Wells پخش شد که مردم فک می کردند ،درحال شنیدن یک گزارش ازحمله بیگانه واقعی هستند.صفحه های اولیه گرامافون در سال 1800میلادی ساخته شدند اما نسخه های جدید ان در سال 1920تولید شدند .هم زمان با تولید نسخه های جدید گرامافون صفحه های RPM 78 استاندارد شدند،که جایگزین33 RPM شدند.اولین صداهایی که روی این صفحات ضبط شدند ،موسیقی های پاپ،جاز وکلاسیک بودند.

ساختار گرامافون های اولیه به گونه ای بود که یک اهرم کوچک با دست روی صفحات گذاشته می شود،و اهنگ از طریق یک شیپور بزرگ پخش می شود.به دنبال جنگ جهانی دوم ،اتاق های نشیمن مجهز به console radio و یک گرامافون شیپوری شدند.

تکنولوژی روز به روز درحال پیشرفت بود،و گونه های متفاوتی از سیستم های خانگی ساخته می شدند.دراین زمان جوانان رو به خرید سیستم های صوتی همه کاره اوردند.اگرچه کسانی که به سیستم های صوتی علاقه مندند می توانند هم سیستم های صوتی را جداگانه بخرند،دراین زمان سیستم های صوتی خانگی با کیفیت بالا در سال 1950دردسترس قرار گرفت.سیستم های استریوی بعدی در دهه های بعدی 70و80به خانه امدند.

در دهه های 1950تا دهه 1980اکثر موسیقی ها روی نوار ضبط می شود.اولین دستگاه نوار خور که برای استفاده خانه ها ساخته شد ،پلیر حلقه به حلقه بود.این دستگاه بسیار بی عیب بود ،که قادر بود حتی از صفحه های گرامافون هم بهتر شروع به پخش قطعات صوتی  کند.که بسیار میان علاقه مندان به سیستم های صوتی هم محبوب شد.

انقلاب صوتی دیجیتال با معرفی دیسک های فشرده اغاز شد .این دیسک ها اولین بار در سال 1982به تولید تجاری رسید.این دیسک ها ابتدا به عنوان جانشین صفحه های گرامافون ظاهر شدند.اما بعد ها نه تنها به عنوان سیستم صوتی خانه و اتومبیل مورد استفاده قرار گرفت بلکه برای ذخیره سازی داده های کامپیوتری نیز مورد استفاده قرار می گرفت.

با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و به عرصه رسیدن تلفن های هوشمند ، دیسک ها و تکنولوژی های قبلی نیز کارایی خود را از دست دادند.هم چنین شرکت هایی مانندSonos نیز شروع به ساخت بلندگوهای متصل به اینترنت کردند.شرکت های دیگری نیز سیتم های مشابهی را به وجود اورند که از طریق برنامه های گوشی های هوشمند و کامپیوتر  قابل کنترل بودند.

با اختراع  Amazon Alexa، Google Home و Apple’s Homepod، اسپیکرهای هوشمند  برای کسانی که به موسیقی گوش می دهند به یه استاندارد نوین تبدیل می شود . این اسپیکرها با بهره گیری از بلوتوث می تواند به استانداردهای نوینی تبدیل کند.  این اسپیکرهای با کیفیت با استفاده از بلوتوث امکان کنترل و پخش با گوشی های هوشمند و نیز صدا را دارند.

تکنولوژی جدید مایکروسافت در زمینه سیستم های صوتی

دو شرکت امازون و الکسا با شرکت مایکروسافت دارد . این شرکت اخیرا از دو اسپیکر هوشمند به نام ها اکو و اکو وات رونمایی کرده است و به صورت اینترنتی ان به فروش می رساند. مایکروسافت در تلاش است که تا بتواند از این محصولات استفاده کنند. البته همه محصولات شرکت مایکروسافت هم از الکسا پیروی نمی کنند و این شرکت نیز دارنده صاحب دستیار صوتی کورتانا است . حال سوالی که در این بین پیش می اید این است که چطور مایکروسافت به محصولی که رقیب خودش بوده است توجه کرده است ؟

برای پاسخ به این سوال باید توجه داشته باشیم که دستیارصوتی الکسا و اسپیکرهای هوشمند رقبای اپل اند. اپل خود هم با مایکروسافت رقابت می کند.اپل نیز در حال رقابت با مایکروسافت است ،بنابراین همکاری با هریک از رقیبان اپل باعث کاهش فروش محصولات ان می شود و این کار مایکروسافت نوعی برد برای او محسوب می شود.

البته این تنها رویکردشرکت مایکروسافت نبوده است و او صحبت های دیگری نیز درمورد اهداف کورتانا و تغییر یافتن ایده بیان شده است.این ایده شاید کورتانا را از بین سایر دستیارهای صوتی الکسای امازون بیرون کند چون با کم تر شدن کاربرانی که از این دستیار استفاده می کنند مایکروسافت به دنبال این است تا کورتانا را از میدان خارج کند تا بتواند از ان در حوزه های دیگری مانند ربات های هوشمند و سایر حوزه ها بهره گیرد.

اما هنوز با خبر قطعی  خارج شدن کورتانا از دنیای دستیاران صوتی منتشر نشده است .اما به نظر می رسد همکاری جدی تری با Amazon درحال شروع شدن است. مخصوصاً که Microsoft به تازگی اعلام کرده است که ایکس‌باکس One از دستیار صوتی آمازون پشتیبانی می کند از طرف دیگر هم صوتی الکسا علاقه نشان داده اند و درنظر دارند از ان در محصولات خود استفاده کنند.

اسپیکرهای جدید هواوی

شرکت هواوی به تازگی از اسپیکر هوشمند دوم خود صحبت به میان اورده است. نام این اسپیکر AI Speaker است که شاید بسیار شبیه به هوم پاد اپل باشد تنها با این تفاوت که دکمه های صدا و قطع ان و هم چنین میکرفون در قسمت بالای این دستگاه قرار دارد. قطر این دستگاه تنها 63.5 میلی متر است و برای پخش صدا نیز از یک توان ده واتی استفاده می کند. این محصول شش میکروفون دارد و می تواند صداها را تشخیص دهد.یعنی با استفاده از این قابلیت می توان صداهای هریک از اعضای خانواده را از هم تشخیص داد. عرضه این محصول در رنگ های سفید و خاکستری است.

این شرکت در ماه گذشته اسپیکر AI Cube را ارائه کرده است و از دستیار صوتی الکسا بهره می برد .اما در این بلندگوی تازه هواوی دستیار صوتی ژیائویی  جایگزین دستیار صوتی الکسا شده است . نکته جالب این اسپیکر این است که از الگوریتم اختصاصی Histen استفاده می کند که این الگوریتم اختصاصی در گوشی های جدید این شرکت نیز مورد استفاده قرار گرفته  است.

مدیران این شرکت هنوز برنامه ای برای عرضه این اسپیکر در بازارهای جهانی ندارند اما مردم کشور چین می توانند با پرداخت 60دلار این اسپیکر را خریداری کنند.بنابراین این اسپیکر تنها در چین مورد استفاده قرار می گیرد پس مسلما تنها از زبان چینی پشتیبانی می کند.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *