تکنولوژی های اموزشی

تکنولوژی های اموزشی

تکنولوژی تاثیرات همه جانبه روی زندگی انسان دارد،یکی از این ها تکنولوژی های اموزشی هستند.پیشرفت تکنولوژی نه تنها باعث ارتقای مهارت های پایه ای از خواندن ،نوشتن و استدلال کردن می شود بلکه قادر است سواد اطلاعاتی را نیز ارتقا بخشد .به همین دلیل است که اموزش فناوری های جدید هسته بیشتر نظام های اموزش و پرورش در کل جهان است.استفاده از تکنولوژی ازطرف دانش اموزان بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

معمولا چیزی که همیشه معلمان از ان گله دارند همکاری نکردن دانش اموزان در کلاس درس است .پیشرفت تکنولوژی اموزشی جدید باعث افزایش انگیزه و علاقه دانش اموزان و همچنین افزایش روحیه کارگروهی در انها شده است.به طوری که حتی دانش اموزانی که قبلا در کلاس تمایلی به درس نشان نمی دادند هم با اشتیاق درس را دنبال می کنند و این از تاثیرات شگفت انگیز توسعه فناوری است.

در حقیقت می توان گفت دانش اموزان لذت بیشتری از یادگیری سر کلاس می برند.در گذشته دانش اموزان بیشتر نقش منفعل و دریافت کننده اطلاعات بودند و معلم تنها نفش فعال کلاس به شمار می امد .اما امروزه به همان ترتیب که نقش دانش اموز عوض شده است نقش معلمان هم تغییر کرده است.این پیشرفت ها باعث شده تا خود دانش اموز نقش فعالی رادر انجام مهارت ها داشته باشد.معلم هم دیگر تنها نقش فعال وبیان کننده اطلاعات نیست بلکه نقش کمک کننده دارد . در واقع معلم ها اهداف را به همراه دستورالعمل ها و منابع پروژه را تعیین می کند درحالی که بین دانش اموزان از گروهی به گروه دیگردرحال رفت و امد است و راه حل و پیشنهادهایی به انها ارائه می دهد.

تکنولوژی اموزشی

تاثیرات فناوری روی دانش اموزان

افزایش اعتماد به نفس از مهم ترین تاثیرات فناوری روی دانش اموزان است .و ان دسته ازدانش اموزانی که با تکالیف اکادمیک مشکل دارند درمواجه شدن با رایانه  مهارت بیشتری ازخود نشان داده اند .شاید دلیل این افزایش اعتماد به نفس این است که زمانی که دانش اموزان با کامپیوتر کار می کنند نتایج فوری و انی می گیرند و این برای دانش اموزان این معنی را می دهد که یک کار را به نتیجه رسانده اند .

از نظر برخی معلمان نیز ان ها کاری را می توانند انجام دهند که ازعهده بزرگترها برنمی اید و این به انها احساس عزت نفس می دهد.در نتیجه این تاثیرات باعث می شود که به اموزش با تکنولوژی جدید رغبت بیشتری نشان دهند.حتی دانش اموزانی که در مقطع ابتدایی هستند توانایی یادگیری بسیاری از نرم افزارهای کامپیوتری را دارند که خود ما هم شاهد این مسئله در خوانواده یا اطرافیان خود هستیم.

قبل تر گفتیم استفاده از رایانه روحیه کار گروهی را افزایش داده است به طوری که دانش اموزان در این زمینه بهم کمک می کنند .انها عاشق این هستند که به کسی که چیزی از کامپیوتر نمی داند اموزش دهند.اطلاعات اموزشی به کمک ابزارهای اطلاعاتی زیادی قابل دسترس است و دانش اموزان در هرجای دنیا که باشند می توانند از ان استفاده کنند.

تاثیرات تکنولوژی اموزشی در یادگیری

به منظور تاثیر تکنولوژی اموزشی در یادگیری ریاضی ازمایشی انجام شده است که ازمایش روی دو کلاس پیش دانشگاهی دختران فیزیک و ریاضی انجام شده است .که یک گروه به عنوان گروه ازمایش و یک گروه به عنوان گروه کنترل انتخاب شده اند.بحث گراف در کتاب ریاضیات گسسته با استفاده ازنرم افزارهای اموزشی به  گروه ازمایش اموزش داده شده است و به گروه کنترل بدون استفاده ازاین نرم افزار تدریس شده است .در اغاز دوره یک پیش ازمون و در پایان دوره یک پس ازمون ازهردو گروه گرفته شده است.

نتایج نشان داده است به صورت قابل توجهی نمرات گروه ازمایش از گروه کنترل بیشتر شده است.این ازمایش نه به صورت فراگیر اما تقریبا به ما نشان می دهد تکنولوژی انقدر ها هم در یادگیری دانش اموزان بی تاثیر نیست.

اینترنت مهم ترین وسیله ارتباطی است امروزه بردهای الکترونیک،گوشی های هوشمند وجود دارد که دانش اموزان دیگر لازم نیست کوله های پر از کتاب را با خود حمل کنند بلکه مشروط به اینکه این ابزار قبلا در اختیار انها قرار گرفته است به راحتی می توانند وارد کلاس شوند.لازم به ذکر است کلاس های مجازی به وجود امده است که معلمان و دانش اموزان اگر هریک در سراسر نقاط جهان باشند باز هم امکان اموزش و یادگیری برای دانش اموزان وجود خواهد داشت.این تجهیزات اموزشی امکان یادگیری را برای دانش اموزان راحت ترمی کند . به برکت تکنولوژی یادگیری به تجربه های جدید تبدیل شده است.

تکنولوژی های جدید اموزشی

در کشور استونی استفاده از تکنولوژی اموزشی جدید در سطح بالایی قراردارد.تخته سیاه های قدیمی کم کم جای خود را به تخته سیاه های ارتباط متقابل داده است.که از این تخته سیاه ها عمدتا برای دروس ریاضی و زبان خارجه استفاده می شود.

معلمان  برای استفاده از این تکنولوژی باید محتوای درس را ازقبل اماده کنند.تخته ها به اینترنت متصلند که پاسخ بسیاری از تکالیف در انها وجود دارد .دیگر خبری از امتحان روی کاغذ نیست بلکه سوالات چهار گزینه ای روی تخته ها وجود دارد که دانش اموزان باید تنها گزینه درست را علامت بزنند.

تکنولوژی های اموزشی در کره جنوبی

درکره جنوبی نیز از روبات ها برای اموزش زبان انگلیسی استفاده می شود به دلیل اینکه در این کشور به تعداد کافی معلم زبان انگلیسی وجود ندارد.این ربات ها توسط معلمانی درفیلیپین هدایت می شوند.همراه این تکنولوژی یک صفحه نمایش تخت هم وجود دارد که حالت چهره معلمان که در کشور دیگری هستند را تقلید می کنند.کره ای ها باور دارند این ربات ها تاثیر مثبتی روی اموزش برابر بین دانش اموزان دارند.هم چنین مدارسی در استرالیا که مباحث درسی را از طریق سیگنال های رادیویی به مناطق و روستاهای دورارسال می کنند.

استفاده ازتکنولوژی و فناوری در زندگی ما فرصت بهتر بودن و بهتر انجام دادن کارها را به ما می دهد .تکنولوژی در حال تغییر روش پردازش و شیوه های یادگیری ماست و زندگی بدون فناوری قابل درک نیست.همانطور که می بینیم با پیشرفت فناوری فضای کلاس ها از حالت معمولی خارج شده است و فراهم کنندگان اموزش با استفاده ازفناوری روز به روز راه های بیشتری برای افزایش کارایی یادگیری در اختیار دارند.

افزایش گوشی ها و قابلیت اتصال به اینترنت مسیر های یادگیری را تغییر داده است چه در کلاس های معمولی و چه در کلاس های انلاین.کامپیوتر ها و گوشی ها جزبخش جدانشدنی زندگی کودکان از مهدکودک تا تحصیلات عالی شده است که به کمک ان با سرعت مطلوب خودشان کارهای پیچیده را تسهیل می کنند.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *