بلوتوث 5 و دانستنی های مربوط به آن

بلوتوث 5 و دانستنی های مربوط به آن

بلوتوث 5 و دانستنی های مربوط به آن

اصولا بلوتوث یک برنامه کاربردی می باشد که از بیست سال پیش در محصولات دیجیتالی مدرن به کار رفته است. این فناوری به قدری در بین کاربران به محبوبیت دست یافته و افراد بدون اینکه در مورد آن سوالی بپرسند  از آن استفاده می کنند. زمانی که این تکنولوژی در سالهای میانی دهه 90 میلادی در اختیار کاربران قرار گرفت استفاده کنندگان گوشی ها و تبلت ها و لوازم دیجیتالی جدید این فناوری را به عنوان یک برنامه الزامی در مورد ابزارهای الکترونیکی و دیجیتالی می دانستند.

بلوتوث 5

بلوتوث 5

اشکال بلوتوث

اصولا بلوتوث ها را به دوشکل وارد بازار کرده اند: بلوتوث های کلاسیک و بولوتوث هایی که کم مصرف می باشند. به طور معمول از بلوتوث های کلاسیک در ابزاری همچون ماوس و صفحه کلید های بدون سیک و اسپیکرها و هدست هایی که بدون کابل می باشند می توان دید.

در خصوص مواردی که از بلوتوث های کم مصرف استفاده می کند باید بگوییم این مدل از بلوتوث ها در مصرف توان بسیار به صرفه می باشند و در قسمت های مهم تری همچون تناسب اندام و بخش های بهداشتی و درمانی و برج های دریایی کاربرد بیشتری دارند.

طی چند ماه گذشته یک گروه تحقیقاتی به نام Bluetooth SIG یک تکنولوژی جدید را به جهان معرفی کرد و از با نام بلوتوث 5 یاد کرد. از زمانی که این گروه تحقیقاتی این مدل از بلوتوث ها را معرفی کرد در خصوص مشخصات آن اطلاعات بسیاری ارائه شد و در حال حاضر این فناوری نوین این امکان را دارد که در بوردهای گسترش دهنده از جمله گجت ها و ابزار دیجیتالی مانند گلکسی اس 8 مورد استفاده قرار بگیرد.

در مورد بلوتوث 5 باید بگوئیم در حال حاضر یک نسخه آزمایشی می باشد که با انجام چندین تست در مورد آن مشخص می شود رنج دامنه و سرعت انتقال اطلاعات آن در چه اندازه ای خواهد بود. برای اینکه بتوان این آزمایشات را انجام داد دوبرد توسعه دهنده را مورد استفاده قرار دادند. یک پروتکل بلوتوث 5 و میکروکنترلی که دارای ظرفیت سی و دو بیتی آرم کورتکس ام فور اف است که زمانبندی صورت گرفته در آن شصت و چهار مگاهرتز می باشد در خصوص بردهای تحقیقاتی ارائه شدند.

بلوتوث 5

بلوتوث 5

استفاده از این مجموعه نشان می دهد که می توانید برای آزمایش کردن بلوتوث 5 در بورد خود از زبان C برای نوشتن برنامه ها استفاده کنید. هدف از طراحی و تولید بلوتوث 5 افزایش توان انتقال اطلاعات در فاصله های دورتر است. زمانی که بلوتوث 5 از سرعت بیشتری در انتقال اطلاعات استفاده می کند در مقابل پهنای باند را نیز به همان میزان افزایش می دهد. با توجه به این نکته شما می توانید یک بسته اطلاعات و یا داده ها را در یک فریم زمانی ارسال کنید. فریم زمانی 2120 میکرو ثانیه را شامل می شود در حالی که بلوتوث پنج می تواند همان حجم اطلاعات را در 1060 میکروثانیه ارسال کند و این یعنی یک خبر خوب در جهان فناوری.

در خصوص اتصالی که از طریق این نوع از بلوتوث های جدید برقرار می شود باید بگوئیم که بلوتوث پنج نوع خاصی از اتصالات را به کاربر ارائه خواهد داد که در واقع مخصوص برقراری ارتباط دوربرد مناسب بوده و طراحی شده است.  این فناوری جدید هیچگونه ارتباطی به همگام سازی ساعت هوشمند و مواردی از این دست ندارد و در اصل به اینترنت اشیا باز می گردد.

زمانی که دستگاه شما به برق متصل باشد شما خواهید دید که در زمینه مصرف توان هیچگونه مشکلی به وجود نخواهد آمد و دستگاه شما این امکان را دارد که از طریق اتصال به وای فای ارتباطی را برقرار سازد اما از آنجایی که دستگاه هایی از این دست باید به توان اصلی و شبکه وای فای قوی دسترسی داشته باشند باعث شده است که محدوده و همچنین پتانسیل موجود در ایندسته از دستگاه ها دچار محدودیت جدی باشند. در چنین مواردی شما نیازمند استفاده از بلوتوث های دوربرد هستید و استفاده از آن کار را برای شما راحت تر می کند چرا که دستگاه شما در هنگام استفاده از بلوتوث پنج دیگر نیازی به مصرف توان برقی نخواهد داشت. از این مورد که بگذریم دیگر دستگاه شما به وای فای و یا شبکه های تحت پوشش آن هیچ نیازی نخواهد داشت و به جای تمام این موارد می توانید از یک باتری استفاده کنید. بلوتوث پنج در چنین مواردی بهترین گزینه برای برقراری ارتباط با گذرگاه های داده است.

یکی از روش هایی که می توان محدوده را افزایش داد بدون اینکه مجبور باشید از باتری بیشتری استفاده کنید این است که نرخ داده های خود را کمی کاهش دهید. مورد دیگری که به شما کمک شایانی می کنداین است که از روش تصحیح خطا استفاده نماید. به عنوان مثال باید مطمئن شوید که زمانی که یک شماره را می فرستید در طرف دیگر هم همان شماره دریافت می گردد. زمانی که ببینید یک به صفر تبدیل شده باید مطمئن باشید که همه چیز از مسیر اشتباهی انجام شده است و مشکلی در کار می باشد.

بلوتوث 5

بلوتوث 5

بلوتوث پنج دارای یک سیستم بسیار قدرتمند اصلاح خطا می باشد که در اصل مبتنی بر کدهای همینگ طراحی شده است که در واقع کدهای همینگ یک سری کامل از کدهای تصحیح خطا به شمار می روند. این مجموعه کدها دردهه پنجاه میلادی به وسیله فردی به نام ریچارد همینگ کشف و ابداع گردیدند. در خصوص این کدها همینگ یا کدهای تصحیح خطا باید بگوئیم در دنیای دیجیتال با عنوان سیستم تصحیح خطا شناخته می شوند که یک عدد یک را ویا یک عدد صفر را جایگزین عددهای دیگری می کند که در مجموع باعث می شوند یک کلمه به وجود بیاید.

به طور کلی بلوتوث 5 می تواند در دنیای فناوری و دیجیتال تحول شگرفی را در ارتباطات دوربرد داشته و بسیاری از کارها را به سادگی به انجام برساند. کارهایی که بلوتوث4 و نسل های پیش از آن نیز با مشکل مواجه شده بودند و برای انجام آن ها باید دنبال راه حل های دیگری میگشت ، حالا این نسل از بلوتوث ها به کمک کاربران آمده اند تا بتوانند به سادگی انجام کارهای بسیاری را که با اینترنت اشیا در ارتباط است را راحت تر کنند.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *