بدترین ایده ها برای تلفن های همراه هوشمند

بدترین ایده ها برای تلفن های همراه هوشمند

ایده های افتضاح در دنیای گوشی های هوشمند

هر چند سال یک مرتبه شاهد بروز یک ابتکار یا ایده خوبی از تولید کنندگان تلفن های همراه هوشمند هستیم. این خلاقیت ها هم همیشه به موفقیت ختم نمی شود، برخی مواقع با شکست بدی رو به رو خواهند شد و برخی مواقع هم استفاده کنندگان را ناراحت خواهند کرد!

به موبایل های هوشمند پرچم ‌دار امروزی نگاهی بیندازید؛ بیشتر آن ‌ها نسبت به نمونه های قبلی خود تغییر زیادی نداشته ‌اند. علت این موضوع ریسک زیاد ایجاد تغییرات وسیع یا آزمایش خلاقیت های گوناگون است. بعضی از کمپانی های تولید کننده با اجرای تعدادی از ایده ‌ها گمان می ‌کنند در حال به وجود آوردن انقلابی در صنعت موبایل های هوشمند می باشند در حالی ‌که ایده آن‌ ها با شکست بدی پایان می یابد. قصد داریم در این مطلب چند ایده در دنیای تلفن های همراه هوشمند را برای شما بیاوریم که افتضاح از آب در آمدند!

۱. صفحه نمایش سه بعدی

هنگامی که تبلیغات تلویزیون ‌های سه‌ بعدی تمام تابلوهای تبلیغاتی شهرهای بزرگ را پر کرده بود و همه علاقه داشتند این تکنولوژی را تجربه نمایند بعضی از تولید کنندگان تلفن های همراه هوشمند به فکر تولید موبایلی با نمایشگر سه‌ بعدی افتادند. از ‌جایی که استفاده کننده نمی ‌تواند برای استفاده از موبایل خود همیشه یک عینک سه‌ بعدی را با خود همراه داشته باشد تکنولوژی صفحه نمایش آن‌ ها باید به صورتی می ‌بود که احتیاجی به عینک نداشته باشد.

نخستین بار اچ ‌تی ‌سی با موبایل EVO 3D خود ‌نمایشگر سه ‌بعدی را به دنیای موبایل های هوشمند عرضه داشت. هر چند قبل از این در سال ۲۰۰۲ کمپانی شارپ موبایل SH251iS را با همین قابلیت به‌ صورت محدود در کشور ژاپن عرضه کرده بود. اچ‌ تی ‌سی EVO 3D همین طور نخستین تلفن همراه با دوربین دوگانه هم به حساب می آمد. مقداری بعد از آن ال ‌جی هم موبایل Optimus 3D خود را با تکنولوژی هایی مشابه معرفی نمود.

با توجه به این ‌که این قابلیت در همان ابتدا جالب به نظرمی آمد ولی به تدرج و بدون پشتیبانی محتوای سه ‌بعدی از ذهن مردم پاک شد و شاید Fire Phone آمازون اولین و آخرین جانشین واقعی این فناوری بود. هر چند فایرفون دارای یک ‌نمایشگر سه‌ بعدی نبود و از دوربین ‌هایی که در کنار صفحه قرار داشت زاویه دید شما را تشخیص می داد و محتوا را بر اساس آن تنظیم می نمود.

۲. پروژکتور داخلی

شماری از تلفن های همراه هوشمند مانند بلک ‌بری کاربران بیزنس و مدیران روسای کسب‌ و کارها را مورد هدف خود قرار می ‌دهند. به همین خاطر بعضی از تولید کنندگان به این فکر افتادند تا قابلیت خاصی را برای این دسته از کاربران خود در نظر بگیرند. موبایل گلکسی بیم از شرکت سامسونگ با پروژکتور داخلی یکی از این موبایل ها به حساب می آمد. مسئله اینجاست که این پروژکتورها کیفیت و نور کافی را نداشتند و موبایل را سنگین و بد ظاهر می ‌کنند.

موتورولا یک‌ مرتبه دیگر تلاش کرد با ماژول ۲۰۰ دلاری یک پروژکتور را برای نسخه موتو زد خود را امتحان کند. با وجود این پرداخت ۲۰۰ دلار برای یک ماژول پروژکتور که فقط روی موبایل های کمی کار می ‌کند کار زیاد جالبی نیست و تعداد زیادی از استفاده کنندگان ترجیح می ‌دهند یک پروژکتور همراه کوچک با این مبلغ تهیه نمایند. بنابراین می‌ توانید آن را نه ‌تنها به عنوان یک تلفن همراه بلکه به لپ ‌تاپ، تبلت و دیگر تجهیزات خود وصل کنید و فروش آن هم کار خیلی راحت تری خواهد بود.

۳. صفحه ‌نمایش دوتایی

تلفن های همراه هوشمند فقط به یک نمایشگر احتیاج دارند! ولی بعضی از شرکت‌ ها با این نظر موافق نیستند و موبایل هایی با دو نمایشگر به ظاهر تاشو عرضه کرده ‌اند. موبایل Kyocera Echo نخستین موبایل با این تفکر بود و سال قبل هم ZTE تلاش کرد با موبایل Axon M همین ایده را تولید کند. ممکن است قابلیت مهم دو صفحه ‌نمایش استفاده هم زمان و آسان از دو برنامه و همین طور در اختیار داشتن یک صفحه ‌نمایش ترکیبی عریض تر در صورت نیاز است. ولی اصلی ترین مشکل بالا بودن بیش از اندازه قیمت تمام شده است. به غیر از این حاشیه صفحه ‌نمایش در این بین از یکی شدن دو نمایشگر جلوگیری خواهد نمود و اندروید قادر نیست تا از چنین چینشی پشتیبانی ‌کند.

در این بین شاهد بعضی از موبایل های با دو ‌نمایشگر در دو طرف بدنه بوده ‌ایم. تلفن های همراه یوتافون از ‌نمایشگر دوم E-Ink به جهت پایین آوردن مصرف انرژی و همین طور کتاب ‌خوانی استفاده کرده اند.

با توجه به این گفته می‌ شود تلفن های همراه با ‌نمایشگر منعطف قرار است تا یکی دو سال آتی به بازار فروش عرضه شوند. بر همین اساس می ‌توان انتظار موبایل هایی را داشته باشیم که به صورت تاشو طراحی شوند و مشکلات تلفه های همراه لولایی کنونی را هم نداشته باشد.

۴. گوشی هوشمند ماژولار

یکی از مهم ترین محدودیت‌ های تلفن های همراه هوشمند نسبت به یک کامپیوتر خانگی نداشتن امکان تعویض آسان لوازم و به روزرسانی کم ‌هزینه است. هدف برنامه آرا گوگل قبل از توقف به این صورت بود که می خواست این ایده را به واقعیت تبدیل نماید. در این صورت قادر بودید هر ساله قسمت های مورد علاقه خود مانند ‌نمایشگر، باتری یا پردازنده را عوض کرده و با مبلغ پایین ارتقا دهید. با توجه به این‌ موبایل های ماژولاری که واقعاً روانه بازار شدند با شکست بزرگی مواجه شدند.

گوشی ال ‌جی جی 5 که در سال ۲۰۱۶ به فروش رسید یک نمونه از آن‌ ها می باشد. در جی 5 خودتان می ‌توانستید قسمت پایینی موبایل را جدا نموده و آن را با ماژول‌ هایی نظیر گریپ دوربین یا ماژول افزایش کیفیت صدای B&O عوض کنید. بر همین اساس تعداد ماژول ‌های ال ‌جی خیلی محدود بود و هر چند این ماژول ‌ها هیچ گونه ضمانتی برای سازگاری با موبایل های نسل های آینده نداشتند. به غیر از این ماژول ‌های ال ‌جی هیچ هیچ انکانات به خصوصی مانند توان بالاتر، دوربین با کیفیت تر یا … را به همراه نداشتند. طراحی ماژولار موتورولا تا حدودی معمولی تر و منسب تر بود و همین اندازه کافی است تا ماژول Moto Mod مورد نظر خود را به شکل مغناطیسی به پشت تلفن همراه وصل نمایید.

موتورولا همین طور به مرور در طول سه‌ نسل به پشتیبانی از این ماژول‌ ها در تلفن های همراه خود ادامه داده است ولی Moto Mod هم محکوم به شکست می باشد. هزینه و مبلغ ماژول‌ های با کیفیتی مانند پروژکتور یا دوربین هاسلبلاد خیلی زیاد است و شماری از کاربران بر این عقیده اند که این کمپان به طور عمد توان باتری موبایل ‌های خود را کم انتخاب می ‌کند تا شما را به خرید ماژول باتری مجبور نماید.

اسنشال هم با تلفن همراه PH-1 خود یک ماژول دوربین ۳۶۰ درجه را معرفی و مدتی بعد آن را به فروش رساند. با استقبال خیلی کم از خود تلفن همراه و ماژول مبلغ این دوربین به ۱۹ دلار هم کاهش پیدا کرد. ولی این کمپانی ماژول جک هدفونی را که رونمایی کرده بود را روانه بازار نکرد.

۵. حذف جک هدفون

اپل حذف جک هدفون از آیفون 7 را یک اقدام جسورانه قلمداد کرد و افزود در روند سیر به سوی آینده ‌ای وایرلس تمامی افراد از هدفون ‌های بدون ‌سیم بهره مند خواهند شد. با توجه به این‌ فروش بی سابقه دانگل هدفون در اپل استور حاکی از آن است که استفاده کنندگان هم چنان به استفاده از هدفون ‌های سیمی با جک ۳.۵ میلی‌ متری علاقه بیشتری نشان می دهند. با توجه به این ‌که شرکت‌ های زیادی نظیر گوگل، سونی، اچ ‌تی ‌سی، موتورولا و هواوی هم این روند را پیش گرفتند، باز هم هیچ ‌کس از حذف جک هدفون راضی نیست.

در اصل ممکن است هیچ علت قانع کننده ای برای حذف این جک وجود نداشته باشد. با وجود تلفن های همراه باریک با این جک نمی ‌شود باریک شدن موبایل را علت آن دانست و همین طور استفاده از آن هم هزینه بالایی را به تولید کننده تحمیل نخواهد کرد. با توجه به این همین سود به دست آمده از فروش دانگل و یا ایرفون ‌های وایرلس مانند AirPods اپل را می ‌توان مهم ترین انگیزه این کمپانی دانست.

خداروشکر هم اکنون هم کمپانی هایی مثل سامسونگ و ال‌ جی گوشی های پرچم ‌دارا خود را با جک هدفون عرضه می ‌کنند. بنابر این معلوم نیست که در سال های آینده این درگاه دوست‌ داشتنی به دست فراموشی سپرده شود ولی هم اکنون استفاده کنندگان بسیاری به آن احتیاج دارند. هدفون ‌های وایرلس اصولاً قیمت بالاتری دارند و از لحاظ کیفیت هم نمی ‌توانند با نمونه های با سیم رقابت نمایند.

۶. بریدگی صفحه ‌نمایش

با عریض تر کردن ‌نمایشگر برای کوچک تر دیده شدن موبایل می بایست حاشیه ‌های کنار صفحه باریک و باریک‌ تر شود. ولی قطعات مهم مانند بلندگو، دوربین سلفی و سنسورها در این حاشیه ‌ها قرار گرفته که سرانجام باید جایی داشته باشند. اپل برای برطرف نمودن این مشکل یک بریدگی در قسمت بالای نمایشگر ایجاد نمود ولی هیچ کاربری از این بریدگی موسوم به ناچ (notch) استقبال نکرده است. با توجه به این ‌که کمپانی های زیادی به عنوان کپی از اپل طراحی مشابهی را انجام دادند ولی شماری از شرکت‌ های دیگر مانند سامسونگ تا به امروز به آن تن نداده‌ اند.

اضافه بر این با پیشرفت تکنولوژی اکنون تلفن های همراهی مثل Vivo NEX S و Oppo Find X را می ‌توانید بدون حاشیه و بدون بریدگی بیابید. این طور که گفته شده است گلکسی اس 10 هم با ‌نمایشگر بدون حاشیه و بدون بریدگی روانه بازار خواهد شد.

۷. دکمه فیزیکی اختصاصی برای دستیار هوشمند

هنگامی که شرکت سامسونگ مشاهده کرد کسی از دستیار هوشمند بیکسبی تازه این شرکت استقبال نکرده است با خود فکر کرد می ‌تواند با در نظر گرفتن یک دکمه فیزیکی جداگانه کاربران را به استفاده از آن تشویق نماید. با توجه به این تردیدی نیست که دستیار گوگل یا سیری اپل خیلی سریع ‌تر و هوشمند تر از بیکسبی بوده و در اصل هیچ کاربری به استفاده از دستیار سامسونگ علاقه ای نشان نداده است. بنابراین شرکت سامسونگ هنوز هم با پافشاری از عوض کردن کاربری یا حتی غیر فعال نمودن دکمه جلوگیری می‌ نماید.

ال ‌جی نیز در تلفن همراه جی 7 خود یک دکمه فیزیکی جهت احضار دستیار گوگل تعبیه نموده که به نادرستی کار سامسونگ نمی باشد ولی باز هم مناسب تر بود قابلیت تغییر کاربری این دکمه را انجام می داد.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *