اولین حمله ی سایبری در دنیا

اولین حمله ی سایبری در دنیا

اولین حمله ی سایبری در دنیا

حمله ی سایبری یا جنگ مجازی، به نوعی نبرد اطلاق می شود که افراد در آن برای ضربه زدن به یکدیگر از شبکه ی کامیپوتری و رایانه استفاده می کنند و تاکنون هکرها از این طریق توانسته اند به زیر ساخت بسیاری از کشورها و مراکز و شرکت های مهم در جهان دسترسی پیدا کنند و کار آن ها را با خلل مواجه کنند.

اما شاید برای بسیاری سوال باشد که اولین بار چه کسی دست به حمله ی سایبری زد و چگونه اینکار را انجام داد؟حمله سایبری

در نوامبر 1988 و در حدود 30 سال پیش، رابرت پین موریس دانشجوی تازه فارغ التحصیل شده ی دانشگاه کرنل، سوالی در ذهن او ایجاد شد و آن این بود که دوست داشت بداند اینترنت چقدر وسعت دارد ، این سوال و پس از آن راه حلی که برای آن ارائه داد باعث بروز اولین حمله ی سایبری در دنیا شد.

رابرت برای اینکه بتواند به سوال خود پاسخ دهد برنامه ای نوشت که از کامپیوتری به کامپیوتر دیگر جابجا می شد و در راه خود یک سیگنال به سرور کنترلی ارسال می کند و این سرور می توانست با شمارش تعداد پاسخ هایی که از کامپیوترهای مختلف دریافت کرده است، تعداد کامپیوترهایی که برنامه ی موریس از آن ها عبور کرده است را بشمارد.

ایده ی موریس برای حل سوال او توانست زمینه ساز اولین حمله ی سایبری شود. برنامه ی موریس خود را در سیستم های مختلف کپی می کرد و به سرور پینک ارسال می کرد و سپس به گونه ای عمل می کرد تعداد زیادی از سیستم های موجود در این شبکه ترافیک بیهوده ای به سمت سرور مورد نظر ارسال می کردند که باعث اختلال در کار کرد سرور می شد که در نهایت سرویس دهنده ی مورد نظر را با چند سیستم به جای یک سیستم گلوله باران می کرد.

اما اگر بخواهیم کمی جزئی تر به این مسئله نگاه کنیم …

هدف موریس از تولید چنین برنامه ای چیزی جز پاسخ دادن به سوال ذهنی او نبود، اما برنامه اش در آن زمان به گونه ای عمل کرد که توانست عملکرد کل اینترنت را مختل کند و 10 درصد از سیستم های کامپیوتری دنیا به کرم برنامه ی او آلوده شود.

در زمان برنامه ی موریس که بعدها به ویروس موریس معروف شد توانست غوغای زیادی در رسانه ها ایجاد کند و بسیاری از مردم را به دلیل عدم آگاهی و شناخت بسیاری از خبرنگاران در مورد اینترنت و اخبار رسانی اشتباه آنها، در ترس و وحشت فرو برد.

این برنامه به گونه ای قدرتمند عمل کرد که محققان دانشگاهی در آمریکا، چیزی نزدیک به 72 ساعت زمان برای متوقف کردن کرم برنامه ی او وقت گذاشتند تا توانستند این کرم را متوقف کنند.

اما نکته ی مهم این جاست که امروزه اینترنت به مراتب بزرگتر از اینترنت سال 1988 است و تخمین زده می شود دستگاه های متصل به اینترنت در جهان چیزی حدود 20 میلیارد دستگاه در جهان است اما با این وجود امنیت اینترنت در مقایسه با آن زمان چندان پیشرفتی نداشته است!

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *