ارتقای امنیت سایبری و نکات ضروری در مورد آن

ارتقای امنیت سایبری و نکات ضروری در مورد آن

ارتقای امنیت سایبری و نکات ضروری در مورد آن

یکی از مواردی که در سال های اخیر بسیار به آن توجه شده است امنیت اینترنتی می باشد. اگر نگاهی به خبرهایی که در فضای مجازی منتشر شده است بیندازید متوجه خواهید شد که بسیار در مورد نفوذ و انتشار مطالب خصوصی کاربران اخباری پخش شده است. افراد بسیاری هستند که تمایل دارند بدانند چگونه می توان امنیت اینترنتی خود را ارتقا داده و مانع از نفوذ افراد سودجو به حساب های کاربری شد. سیستم عامل ها در حال حاضر بسیار مورد سوء استفاده افرادی می باشند که با نام هکر در دنیای دیجیتال شناخته می شود.

نمی توان به راحتی راهکاری برای افزایش امنیت در فضای اینترنتی ارائه داد چراکه هر فردی از امنیت اینترنتی خود درک جداگانه ای دارد و نمی توان راهکار یکسانی را برای همه ارائه داد. در این مطلب چند نکته مهم را که برای بالا بردن امنیت اینترنتی الزامی است را بیان کرده ایم که با توجه به آن ها می توان تا حد بسیاری از سوءاستفاده های اینترنتی جلوگیری به عمل آورد.

البته فراموش نکنید که امنیت اینترنتی یک حالت نسبی می باشد  نمی توان به طور صددرصد به امنیت دست پیدا کرد. اما نباید از کنار آن نیز بی خیال عبور کرد. در مورد ارتقای امنیت سایبری نکات بسیار ضروری و مهمی وجود دارد که می توان از ان ها استفاده کرد.

امنیت

امنیت

ـ در وهله اول سعی کنید تائید دو مرحله ای را روشن نمائید تا همیشه فعال باشد

این تائید دو مرحله ای در واقع به معنی افزودن یک لایه امنیتی است که در مورد حساب های کاربری مختلفی به کار برده می شود که آنلاین هستند. این مورد به نحوی است که زمانی که رمز عبور خود را وارد نمائید کدی به وسیله پیامک برای صاحب حساب اینترنتی ارسال می شود. در حال حاضر سرویس های اینترنتی مختلفی وجود دارد همچون تلگرام و فیس بوک و گوگل که این تائید دو مرحله ای را در اختیار کاربران خود قرار می دهند تا کمی آسودگی خیال را برای آن ها فراهم کنند.

اهمیتی که این ویژگی دارد به قدری زیاد است که شما باید همیشه آن را به صورت فعال داشته باشید و در آغاز و برای ورود توصیه می کنیم حتما تائید دو مرحله ای را در مورد حجساب گوگل خود روشن و فعال نمائید تا قدمی مثبت برای افزایش امنیت اینترنتی خود برداشته باشید.

ـ حذف فلش پلیر

یکی از حفره هایی که در دنیای اینترنتی وجود دارد می تواند فلش پلیر باشد چراکه کمپانی ادوبی به صورت مداوم به روز رسانی هایی را ارائه می دهد. با منتشر شدن اخبار بسیاری که نشان دهنده نفوذ هکر ها به رایانه ها هستند و کامپیوترهای بسیاری به باج افزارها آلوده شده اند می توان به صورت قطعی عنوان کرد که فلش پلیر باید از روی هر کامپیوتر و یا موبایلی حذف شود تا راه نفوذ هکر های بسیاری مسدود گردد.

کمپانی ادوبی نیز اعلام کرده از سال2020 میلادی دیگر از این فلش پلیر پشتیبانی نخواهد کرد و همین مساله موجب شده تا وب سایت هایی که با استفاده از فلش پلیر کار می کردند همچون آپارات رویه خود را تغییر داده و به سراغ استفاده و پشتیبانی از HTML5 نمایند. به کار بردن این سیستم به عنوان یک شیوه و راه حل جدید به شمار می رود که برای نصب آن نیازی به هیچ گونه نرم افزار خاصی نمی باشد و گزینه ای بسیار مناسب برای جایگزین کردن با فلش پلیر شناخته می شود.

امنیت

امنیت

ـ به سراغ سیستم عامل اصلی بروید که قفل شکسته نداشته باشد

هسته اصلی و مهم هر رایانه و وسیله دیجیتالی ای سیستم عامل آن می باشد به همین دلیل است که گفته می شود بنابر هیچ دلیلی به سراغ استفاده از سیستم عامل هایی که اصلی نیستند و دارای قفل شکسته هستند نروید. علت این توصیه این است که کلیه سیستم عامل هایی که دارای قفل شکسته هستند حفره های امنیتی بسیاری دارند که موجب می شود افراد سودجو به راحتی وارد سیستم های اینترنتی شما شوند. علاوه بر این سیستم عامل های غیر اصل نمی توانند از نسخه های بروز شده ای که به طور مداوم عرضه می شوند استفاده نمایند.

ـ حذف نرم افزار ها و برنامه های بی مورد

در خصوص اپلیکیشن هایی که مورد استفاده کاربران دستگاه های هوشمند قرار می گیرد گزارشاتی منتشر شده است که نشان می دهد هر فردی که دارای تلفن هوشمند است در یک روز از نه برنامه که در گوشی او نصب شده است استفاده می کند اما تعداد این اپلیکیشن هایی که در یک ماه مورد استفاده کاربران قرار می گیرد30 برنامه می باشد.

اگر بر روی تلفن هوشمند خود اپلیکیشن های بسیاری دارید که سه ماه است که از آن هیچ استفاده ای نکرده اید بهتر است آن هایی را که در سه ماه اخیر هیچ گونه کاربردی برای شما نداشته اند و مورد استفاده نبوده اند را به طور کامل از روی گوشی خود پاک کنید.

خذف برنامه ها و نرم افزار های بی مورد نه تنها موجب می شود تا دستگاه دیجیتالی شما دارای امنیت بالایی باشد بلکه می توانید هزینه مصرف اینترنتی ماهانه خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. زمانی که برنامه های بلا استفاده حذف شوند دیگر بروزرسانی نخواهند شد و حجم اینترنتی شما کمتر از قبل استفاده می شود.

امنیت

امنیت

ـ تهیه نسخه پشتیبان یا آفلاین از اطلاعات مهم

تا چند سال پیش به راحتی امکان تهیه نسخه پشتیبان از مطالب وجود نداشت اما در حال حاضر و با پیشرفت هایی که صورت گرفته است داشتن یک نسخه پشتیبان از کلیه مطالب مهم الزامی می باشد. چراکه اگر سیستم رایانه ای شما به بدافزارها آلوده شوند دیگر راه برگشت اطلاعات وجود ندارد به همین دلیل پیشنهاد می کنیم تاهمیشه از اطلاعات مهمی که بر روی سیستم خود دارید یک نسخه آفلاین تهیه کرده و آن را بر روی یک هارد اکسترنال ذخیره نمائید.

علاوه بر تمام این موارد می توانید راه های دیگری را نیز در خصوص ارتقای امنیت سایبری دستگاه های دیجیتالی خود انجام دهید که عبارتند از: نصب آنتی ویروس اصل، استفاده و نگهداری سیستم عامل و آنتی ویروس های اصل و به روز، استفاده از اپلیکیشن سیگنال، به کار بردن فیلتر شکن یا وی پی ان در مورد دستگاه های رایانه ای. البته به خاطر داشته باشید تمام این راهکارها نسبی می باشد ولی انجام دادن ان ها بهتر از انجام ندادن شان است.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *